då vi tillsammans skapar ett gäng kompisar som är både lika och olika
–så som en bra kompis är, och får en stort brokigt gäng figurer.
Men det går också att jobba vidare med karaktärer på enkla sätt.
Har man ritat och målat sin karaktär ligger det ju nära till hands att fundera mer kring denna. Vad heter den?
Vad gillar den att göra?
Har min karaktär någon familj?
Någon favoritmat?
Vad är den rädd för (även en superhjälte blir genast lite mer intressant och sammansatt om hen är lite mörkrädd eller blir lite skrajsen av att träffa en spindel)?
Sedan har man ett bra grundmaterial så man kan gå vidare med att skriva berättelser utifrån detta.
Vill man utveckla sin karaktär mer även i bild så kan en idé vara att rita den i flera olika sinnesstämningar.
Hur ser karaktären ut som ledsen eller arg t.ex. -och att sedan prova att visa detta i bild.
Kanske kan man vilja lägga till något i en pratbubbla och blir sugen på att berätta i både text och bild och göra en serie av det hela.
Om det är svårt att komma på vad serien ska handla om kan en idé vara att lägga in en text i första rutan som alla i gruppen får ta avstamp i:
Det var alldeles mörkt när jag vaknade men plötsligt...
Bilderna här är från elever i Eksjö kommun som jag träffade tidigare denna veckan och jobbade med karaktärer och figurer i ett skapande skolaprojekt, tillsammans med kollegan Annie Huldén.
/Pictures from work with children in Eksjö earlier this week.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar